فرایند های تولید مواد دیرگداز

گام هایی که در ارتباط با تولید مواد دیرگداز بکار می‌­رود بصورت زیر می‌­باشند:

  • تولید محصولات به روش سرامیک های درشت دانه و به اندازه دانه حدود 6 میلی متر و حتی در موارد خاص حدود 25 میلی متر (آجرها و مواد دیرگداز بی شکل )
  • تولید محصولات به روش سرامیک های ریز دانه با استفاده از مواد اولیه سرامیکی با اندازه دانه ریز حدود 1 میلی متر (آجرها و قطعات فرمی)
  • تولید مواد دیرگداز به روش ذوب (محصولات ریخته گری ذوبی)
  • تولید محصولات متخلل، مانند آجرهای دیرگداز عایق
  • تولید مواد سرامیکی الیافی
  • تولید به روش سرامیک های درشت دانه

 

مواد اصلی تشکیل دهنده دیرگداز ها

مواد دیرگداز بر پایه شش اکسید اصلی عنصر های زیرکونیم، کروم، کلسیم، منیزیم، آلومینیوم و سیلیسیم شامل SiO2,AL2O3 ,MgO CaO,Cr2O3 ,ZrO2 و ترکیبات بین آنها قرار دارند.

علاوه بر کربن و کاربید سیلسیم مقدار کمی کاربید بور (B4C) و نیترید ها (Si3N4) و (BN) نیز برای کاربرد های ویژه به مجموعه بالا اضافه می­شوند. این مواد و ترکیبات اصلی به واسطه این حقیقت که در دماهای بالا ذوب می شوند، اهمیت دارند. به منظور درک رفتار پیچیده نرم شوندگی مواد چند فازی ساخته شده از مواد نسوز ، می توان از دیاگرام های فازی استفاده کرد.

شناسایی دیرگداز ها بر اساس رفتار شیمیایی

شناسایی رفتار واکنشی یا مواد شیمیایی مواد دیرگداز برای اطمینان از کاربرد صحیح این محصولات اهمیت بسیاری دارد. بیشترین سازگاری این مواد با سرباره ها و ذرات معلق، که جزیی از محصولات فرایند هستند مطرح است تا کمترین واکنش را داشته باشند و در نتیجه، فرسایش حاصل از خوردگی کاهش یابد. از دیدگاه شیمیایی مواد دیرگداز با عنوان اسیدی، قلیایی و یا تقریباً خنثی نامگذاری می­شود.

اجسامی که مواد دیرگداز مورد حمله قرار می دهند نیز اغلب بر اساس رفتار واکنش های شیمیایی نام گذاری می شوند. در رابطه با سرباره ها نسبت مولی CaO/SiO2 پایین تر از یک، به عنوان سرباره اسیدی و نسبت دو و بالاتر به عنوان سرباره قلیایی مطرح هستند. محدوده میانی برای هر دو نوع اکسیدهای قلیایی و اسیدی مقدار کمی خورنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *